Join and Follow This Blog

Minggu, 18 Maret 2012

SEJARAH IBADAH HAJI

SEJARAH HAJI

Dari sekian banyak ibadah, haji adalah puncak ibadah ritual yang sangat didambakan boleh dilakukan setiap Muslim. Selain kerana pahalanya yang sangat besar, orang-orang yang berhaji akan dianggap
oleh Allah sebagai tetamu-tetamu-Nya. "Orang
yang beribadah haji dan umrah adalah tetamu-tetamu Allah serta
mengurniakan mereka keampunan." Demikian kata sebuah hadis. Kerana itu dalam tulisan ini akan dihuraikan beberapa perkara berkaitan dengan ibadah ritual yang sarat makna ini.

Sekilas Sejarah Haji

Haji, secara harfiah mempunyai erti 'keluar menuju sesuatu'. Dalam
ajaran Islam, istilah ini menandakan ibadah tahunan ke Makkah dengan
niat menunaikan ritual tertentu sebagaimana yang dicontohkan oleh Nabi
Muhammad SAW. Allah SWT telah mewajibkan haji atas semua umat Islam yang mampu, untuk mengerjakannya, paling tidak sekali seumur hidupnya.

Sejarah permulaan ibadah haji di Baitullah al-Haram bermula ketika Nabi Adam as, dihantar Allah ke bumi. Kemudian Adam as diperintah untuk mendirikan sebuah bangunan yang seakan-akan sama dengan Baitul Makmur di langit. Bangunan berbentuk empat segi ini kemudian dinamakan Kaabah, yakni "Rumah Allah". Menurut
riwayat Ibnu Abbas ra, Rasulullah pernah bersabda bahawa Makkah telah
dipilih sebagai tempat Kaabah kerana kedudukannya yang selaras dengan
kedudukan Baitul Makmur di alam malaikat.

Seiring
penyempurnaan Kaabah, Allah memerintahkan Nabi Adam as serta
keluarganya untuk mengerjakan ibadah tawaf sebagaimana yang dilakukan
oleh para malaikat di Baitul Makmur. Baitullah
al-Haram, selain menjadi tempat beribadah umat manusia dan jin, turut
menjadi tempat tawaf para malaikat yang ditugaskan di bumi.

Setelah Nabi Adam as wafat, bangunan Kaabah beransur rapuh. Selanjutnya Allah memerintahkan Nabi Syits as, salah satu putra Adam untuk membina Kaabah kembali di tempat yang sama. Namun, pada masa Nabi Nuh as, banjir besar turut meruntuhkan bangunan Kaabah. Allah kemudian mengutus Nabi Ibrahim as untuk membina Kaabah kembali.

Mematuhi
perintah Allah, dengan dibantu oleh anaknya Nabi Ismail as, Nabi
Ibrahim as membina Kaabah di atas timbunan batu dan tanah liat dari
tujuh bukit yang terletak di sekitar kawasan kota Makkah. Setelah
menyempurnakan bangunan tersebut, Nabi Ibrahim as dan keluarganya
diperintahkan pula untuk mengerjakan ibadah tawaf di Kaabah sebagai
sebahagian dari ibadah haji. Allah
berfirman, "Dan (ingatlah), ketika Kami memberikan tempat kepada
Ibrahim di tempat Baitullah (dengan mengatakan): Janganlah engkau
sekutukan sesuatu pun dengan Aku dan sucikanlah rumah-Ku ini bagi
orang-orang yang tawaf, dan orang-orang yang beribadat dan orang -orang yang ruku 'dan sujud. "(QS.Al-Hajj: 26).

Selesai mendirikan Kaabah, Nabi Ibrahim as diperintahkan agar memanggil semua umat manusia untuk mengerjakan haji. Setelah pembangunan Kaabah, Ibrahim as datang ke Makkah untuk melakukan haji setiap tahun. Setelah wafat, amalan ini diteruskan oleh anaknya. Namun seiring perjalanan waktu, bentuk dan tujuan haji mengalami perubahan dan penyimpangan. Penyembahan dan penempatan berhala marak di dalam dan sekitar Kaabah. Namun,
selepas tempoh yang panjang, tiba saatnya doa Nabi Ibrahim as dijawab:
"Ya Tuhan kami, utuslah untuk mereka seorang Rasul dari kalangan
mereka, yang akan membacakan kepada mereka ayat-ayat Engkau, dan
mengajarkan kepada mereka al-Kitab dan al-Hikmah serta mensucikan mereka. Sesungguhnya Engkaulah yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. "(QS.2: 129).

Doa Nabi Ibrahim as terkabul dengan kelahiran Muhammad bin Abdullah. Selama
23 tahun Nabi Muhammad SAW menyampaikan mesej monoteisme sejati, yang
telah disampaikan sebelumnya oleh Nabi Ibrahim as dan semua nabi lain,
dan menegakkan hukum Allah di atas muka bumi. Beliau
melakukan penghapusan pelbagai bentuk kepalsuan, meruntuhkan berbagai
berhala dan mengembailkan Kaabah ke dalam fungsi awalnya sebagai pusat
semesta penghambaan kepada Tuhan Yang Maha Esa.

Haji dan Refleksi Nilai-Nilai Kemanusiaan

Makna
kemanusiaan dan pengamalan nilai-nilainya tak hanya terhad kepada
persamaan nilai antara perseorangan dengan yang lain, tapi mengandungi
makna yang jauh lebih dalam dari sekadar persamaan tersebut. Ia merangkumi set nilai-nilai luhur yang seharusnya menghiasi jiwa pemiliknya. Kemanusiaan menjadikan makhluk ini mempunyai moral serta berkemampuan memimpin makhluk-makhluk lain mencapai tujuan penciptaan. Kemanusiaan
menghantarnya menyedari bahawa ia adalah makhluk dwi dimensi yang harus
melanjutkan evolusinya hingga mencapai titik akhir. Kemanusiaan
menghantarnya sedar bahawa ia adalah makhluk sosial yang tak dapat
hidup sendirian dan harus bertolak ansur dalam berinteraksi.

Makna-makna
tersebut dipraktikkan dalam pelaksanaan ibadah haji, dalam acara ritual
atau dalam tuntutan non ritualnya, dalam bentuk kewajipan atau
larangan, dalam bentuk nyata atau simbolik, yang kesemuanya pada
akhirnya menghantar jemaah haji hidup dengan pengamalan dan pengalaman
kemanusiaan universal.

Professor
Quraish Shihab, dalam sebuah artikelnya cuba menggambarkan nilai-nilai
kemanusiaan dari pelaksanaan ibadah haji antara lain: Pertama, ibadah
haji dimulai dengan niat sambil menanggalkan pakaian biasa dan
mengenakan pakaian ihram. Tak
dapat disangkal bahawa pakaian menurut kenyataannya berfungsi sebagai
pembeza antara seseorang atau sekelompok dengan lainnya. Perbezaan tersebut dapat membawa kepada perbezaan status sosial, ekonomi atau profesi. Tetapi di Miqat, saat dimana ritual ibadah haji bermula, perbezaan dan perbezaan tersebut harus ditanggalkan. Semua harus memakai pakaian yang sama. Pengaruh-pengaruh psikologi dari pakaian harus dilepaskan, sehingga semua merasa dalam satu kesatuan dan persamaan. Kedua, dengan dikenakannya pakaian ihram, maka sejumlah larangan harus diindahkan oleh pelaku ibadah haji. Seperti jangan menyakiti binatang, jangan membunuh, jangan menumpahkan darah, jangan mencabut pokok-pokok. Mengapa? Kerana
manusia berfungsi memelihara makhluk-makhluk Tuhan itu, dan memberinya
kesempatan seluas mungkin mencapai tujuan penciptaannya. Ketiga,
Kaabah yang dikunjungi mengandung pelajaran yang amat berharga, kerana
di sanalah Ismail putra Ibrahim, pembangun Kaabah ini pernah berada
dalam pangkuan ibunya yang bernama Hajar, seorang wanita hitam, miskin
bahkan budak, yang konon kuburannya pun di tempat itu. Namun
demikian, budak wanita ini ditempatkan Tuhan di sana atau
peninggalannya diabadikan Tuhan, untuk menjadi pelajaran bahawa Allah
SWT memberi kedudukan untuk seseorang bukan kerana keturunan atau
status sosialnya, tapi kerana kedekatannya kepada Allah SWT dan
usahanya untuk menjadi Hajar atau berhijrah dari kejahatan menuju
kebaikan, dari keterbelakangan menuju peradaban. Keempat,
kalau tawaf menggambarkan larutnya dan meleburnya manusia dalam hadirat
Ilahi, atau dalam istilah kaum sufi al-fana fi Allah maka sa'i
menggambarkan usaha manusia mencari hidup yang melambangkan bahawa
kehidupan dunia dan akhirat merupakan suatu kesatuan dan persepaduan. Dengan tawaf disadarilah tujuan hidup manusia. setengah kesedaran itu bermula pada sa'i yang menggambarkan tugas manusia adalah berusaha semaksima mungkin. Dan
hasil usaha pasti akan diperolehi baik melalui usahanya mahupun melalui
anugerah Tuhan, seperti yang dialami Hajar bersama puteranya Ismail
dengan ditemukannya air Zamzam itu. Kelima,
di Arafah, di sanalah mereka seharusnya mencari makrifat pengetahuan
sejati tentang jati dirinya, akhir perjalanan hidupnya, serta di sana
pula ia menyedari langkah-langkahnya selama ini, sebagaimana ia
menyedari pula betapa besar dan agung Tuhan yang kepada-Nya bersimpuh
seluruh makhluk. Kesedaran-kesedaran itulah yang menghantarkannya di padang Arafah untuk menjadi arif atau sedar dan mengetahui. Keenam,
dari Arafah para jemaah ke Musdalifah mengumpulkan senjata menghadapi
musuh utama iaitu syaitan, kemudian melanjutkan perjalanan ke Mina
untuk mencerminkan kebencian dan kemarahan mereka masing-masing
terhadap musuh yang selama ini menjadi penyebab segala kegetiran yang
dialaminya.

Demikianlah
ibadah haji merupakan kumpulan simbol-simbol yang sangat indah, apabila
dihayati dan diamalkan secara baik dan benar, maka pasti akan membawa
setiap pelakunya dalam lingkungan kemanusiaan yang benar sebagaimana
dikehendaki Allah.

Haji, Ritual yang berdimensi Politik

Menurut
Al-Quran, ibadah haji diperintahkan agar mereka menyaksikan berbagai
manfaat buat mereka dan berzikir (menyebut nama Allah) pada hari-hari
yang ditentukan (QS.22: 28). Menurut para mufassir, ayat ini menyebutkan dua dimensi haji: dimensi manfaat dan dimensi zikir. Al-Thabari, dalam tafsirnya, menyebut manfaat itu meliputi dunia dan akhirat. Mahmud Syaltut, Syeikh Al-Azhar, menyebut dimensi-dimensi ipoleksosbud sebagai kandungan makna "manfaat". Pada
waktu hajilah, kata Syaltut, bertemu para pemikir dan saintis,
ahli-ahli pendidikan dan kebudayaan, para negarawan dan ahli
pemerintahan, ahli-ahli ekonomi, para ulama dan juga para ahli tentera
kaum Muslim. Inilah kongres atau muktamar umat manusia yang terbesar. Hal inilah yang dimaksudkan sebagai ritual yang berdimensi politik. Haji,
Hari Raya Aidil Fitri dan Idul Adha serta juga solat Jumaat, menurut
hemat saya adalah sebahagian daripada ibadah-ibadah yang mengandungi
unsur politik di dalamnya. Oleh
kerana ibadah jenis seperti itulah yang dapat menunjukkan kebersamaan
dan persatuan kaum muslimin sekaligus kekuatan umat Islam. Sekiranya
perspektif seperti itu yang digunakan dalam melihat ritual haji ini,
maka boleh dibayangkan bagaimana kekuatan kaum muslimin yang berhimpun
di suatu tempat dan berasal dari berbagai daerah di seluruh dunia ini,
lalu menyatukan persepsi dan pandangannya serta langkah-langkah yang
akan diambil dalam menghadapi kezaliman musuh-musuh Islam di berbagai belahan dunia, maka kesannya tentu saja akan sangat besar. Kalau
saja hal itu boleh wujud, maka tentera-tentera penindas seperti Israel
tidak akan mungkin berani melakukan pencerobohan dan penindasan di
Palestin seperti yang berlangsung sekarang ini. Kekuatan Islam akan sangat diambil kira dalam percaturan dunia. Tapi, tengoklah apa yang terjadi saat ini. Islam dan kaum muslimin tidak begitu diambil kira oleh kekuatan musuh-musuh Islam. Negara-negara
Islam atau yang majoriti penduduknya muslim, dengan mudah dipermainkan
dan dipolitisir, bahkan kadang-kadang dengan mudah di adu domba
diantara sesama kaum muslimin. Lihatlah,
betapa seringnya kita saksikan dan dengarkan, satu kelompok muslim
dengan mudah menganggap sesat dan kafir kelompok lainnya, hanya kerana
adanya perbezaan pandangan dan tafsiran terhadap sesuatu hal. Mereka
yang berlaku seperti itu biasanya lebih mengikuti prasangka dan hawa
nafsu mereka, mereka menganggap kelompoknya sahaja yang paling benar
dan yang lain salah. Padahal
seluruh tuduhan dan tudingannya berdasarkan kepada maklumat yang
bersifat fitnah dan tidak dapat dipertanggungjawabkan, bahkan boleh
jadi berpunca dari musuh-musuh Islam. Penyebab
dari semua itu, kerana kaum muslimin melupakan pesan Nabi SAW dan tidak
bertekad untuk melaksanakan dimensi politik dari ritual haji untuk
membina dan mencipta kebersamaan, kesatuan dan persatuan di kalangan
kaum muslimin agar tetap menjadi kuat dan solid.

Apa mesej penting dari Nabi kita Muhammad SAW pada tanggal 10 Dzulhijjah tahun 10 Hijrah di Haji Wida 'atau Haji Perpisahan? Dalam
khutbahnya Nabi berkata: "Wahai manusia, dengar pembicaraanku, kerana
barangkali aku tidak akan berjumpa lagi dengan kamu semua selepas tahun
ini. Yang hadir sekarang ini hendaknya menyampaikan kepada yang tidak hadir. Hai hadirin, tahukah kamu hari apakah ini? "" Hari yang suci, "jawab yang hadir.

"Bulan
apakah ini?" "Bulan yang suci." "Negeri apakah ini?" "Negeri yang
suci." "Sesungguhnya darah kamu, harta kamu, kehormatan kalian, sama
sucinya seperti hari ini pada bulan ini di negeri ini. Sesungguhnya kaum Mukmin itu bersaudara. Tidak boleh ditumpahkan darahnya, tidak boleh dilucutkan hartanya, dan tidak boleh dicemarkan kehormatannya. "

Itulah mesej suci dari ibadah haji yang sering dilupakan kaum muslimin. Padahal
mesej tersebut tidak hanya berlaku bagi mereka yang telah menunaikan
haji, tetapi berlaku umum kepada seluruh umat Islam.

Sebelum menutup tulisan ini, saya ingin mengutip Dr. Ali Syariati dalam bukunya tentang 'Makna Haji' yang mengungkapkan, "Wahai Haji, ke mana engkau akan pergi kini? Kembali ke kehidupanmu dan ke duniamu? Jangan! Jangan! Engkau bermain 'peranan Ibrahim' dalam persembahan simbolik ini. Pelakon yang baik adalah orang yang keperibadiannya sangat diwarnai oleh watak dari individu yang sedang dilakonkannya. Engkau bagaikan Ibrahim, dan dalam sejarah umat manusia ia adalah seorang pejuang besar yang menentang penyembahan berhala. Ia adalah pengasas tauhid di dunia ini dan bertanggung jawab untuk memimpin umatnya. Ia adalah seorang pemimpin yang suka memberontak dan jiwanya menderita, hatinya mencinta, fikirannya menerangi. Engkau bagaikan Ibrahim! Padamkanlah api penindasan dan kebodohan itu agar engkau dapat menyelamatkan kaummu. Api itu berada dalam nasib setiap individu yang bertanggung jawab. Kewajibanmulah untuk membimbing dan menyelamatkan manusia. tetapi,
Allah menjadikan tungku pembakaran Namrud dan pengikutnya serasa
bagaikan sebuah taman bunga untuk Ibrahim dan pengikut-pengikutnya. Engkau tidak akan terbakar oleh apinya ataupun kembali menjadi debu. Inilah
pelajaran bagimu agar engkau siap terjun ke dalam api demi menegakkan
jihad (perjuangan), dan agar engkau membiarkan dirimu masuk ke dalam
api sehingga tidak ada orang lain yang terbakar, dan mencapai tahap
syahadat yang lebih berat. Kini
engkau sedang berdiri di maqam Ibrahim dan akan berperanan sebagai dia,
hidup seperti dia, menjadi arkitek Kaabah keyakinanmu. Selamatkanlah umat tuan dari rawa-rawa kehidupan mereka. Hembuskan kembali nafas kehidupan ke dalam tubuh mereka yang kaku dan mati kerana menderita penindasan dan gelapnya kebodohan. Doronglah mereka untuk berdiri di atas kakinya dan berilah mereka pengarahan. serulah mereka untuk beribadah haji dan bertawaf. Setelah
mengikuti tawaf, membuang sifat suka mementingkan diri sendiri dan
mensucikan diri dengan meniru sifat-sifat Ibrahim, maka bererti engkau
telah berjanji kepada Tuhan untuk mengikuti jalan Ibrahim. Allah menjadi saksi kamu. "

Tidak ada komentar:

Posting Komentar